ROK DLA NIEPODLEGŁEJ

GaleriaUrodziliśmy się w Polsce, która na przestrzeni lat doświadczała różnych – radosnych, ale i bolesnych momentów. Teraz żyjemy w nowych, lepszych czasach…
…żeby człowiek wiedział dokąd idzie, musi wiedzieć skąd przychodzi, że naród bez historii błądzi jak człowiek bez pamięci.

Narodowe Święto Niepodległości to dla Polaków jedno z najważniejszych świąt państwowych. Po 123 latach zaborów – niewoli naznaczonej walką, cierpieniem i wysiłkiem wielu pokoleń Polek i Polaków – nasz kraj odzyskał suwerenność. Uroczyste obchody Święta Niepodległości odbyły się 9 i 12 listopada 2018 roku w Zespole Szkół Budowlanych w Poznaniu. Uroczystą Akademię rozpoczęliśmy odśpiewaniem Hymnu Polski, następnie Dyrektor szkoły - Arkadiusz Dratwa - poprowadził ślubowanie uczniów klas pierwszych Technikum i Szkoły Branżowej. Uroczysty apel był również doskonałym momentem na to, aby zaprezentować nowy skład Samorządu Uczniowskiego, który wpisał się w konwencję obchodów Święta Niepodległości i dlatego nazwali się NIEPOKORNI NIEPODLEGLI. Nie zabrakło również podziękowań za owocną pracę na rzecz szkoły dla „starego” Samorządu Uczniowskiego – na ręce ustępującej przewodniczącej wręczyliśmy słodkości. Uroczystości zakończyły się finałem projektu „ Rok dla Niepodległej”.

„Żal mi bardzo was- O! postępowi
Którzy zniweczyć chcecie przeszłość całą

Tylko że, aby drogę mierzyć przyszłą
Trzeba koniecznie pomnieć skąd się wyszło”.

K.C. Norwid

Niepodległość jest dobrem wspólnym!

Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości jest okazją do świętowania wydarzeń z przeszłości, ale również zachętą do budowania wspólnej przyszłości. Rocznica to czas, by przybliżyć uczniom Zespołu Szkół Budowlanych ważne postaci i wydarzenia z kart naszej historii.

Od stycznia 2018 r. w naszej szkole był realizowany projekt edukacyjno – patriotyczny pt.: „2018 – Rok dla Niepodległej” Jego hasło przewodnie zachęcało do radosnego świętowania stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości! Przeprowadzane były liczne konkursy i podejmowane inicjatywy z zakresu wielu przedmiotów, zarówno humanistycznych, ścisłych jak i zawodowych. Z przedsiębiorczości tworzyliśmy projekt banknotu, na języku polskim kręciliśmy filmy o tematyce patriotycznej, braliśmy udział w konkursie fotograficzno – filmowym; poszukiwaliśmy aspektów niepodległości w matematyce i fizyce, projektowaliśmy skwer w barwach biało – czerwonych; na językach obcych przygotowaliśmy plakaty i foldery o tematyce niepodległościowej; z zakresu przedmiotów mechanicznych tworzyliśmy prezentacje multimedialne o początkach motoryzacji. Konkurs fotograficzno – projektowy: Architektura Poznania w wolnej Polsce, zaowocował świetnymi plakatami. Uczestniczyliśmy także w cyklu wiosenno – jesiennych wycieczek do Zaniemyśla, aby połączyć polską przyrodę z Niepodległą. Braliśmy udział w wycieczkach do Muzeum Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu oraz do Muzeum Powstańców Wielkopolskich w Lusowie. Odwiedziliśmy groby dowódców powstania: gen. Józefa Dowbora – Muśnickiego i kapitana Stanisława Taczaka.

W ramach projektu uczestniczyliśmy w biegu niepodległościowym, który odbył się wokół naszej szkoły. Rywalizowaliśmy w quizie wiedzy historycznej pt.: „Przystanek niepodległość” oraz braliśmy udział w konkursie wokalnym pt. „Z pieśnią na ustach dla Niepodległej”. W Strefie dobrego czasu mogliśmy podziwiać najlepsze prace uczniów, które zostały nagrodzone lub wyróżnione przez organizatorów poszczególnych konkursów. Podczas finału projektu, mogliśmy oglądać je w sali gimnastycznej.

Oto wyniki:

I BIEG NIEPODLEGŁOŚCIOWY – „Bieg dla Niepodległej na 1918 metrów”
Kategoria dziewczęta:
I miejsce – Dominika Woźniakowska z klasy 3 technik architektury krajobrazu
II miejsce – Olga Kasperczak z klasy 3 technik budownictwa
III miejsce – Joanna Chuda z klasy 3 technik architektury krajobrazu
Kategoria chłopcy:
I miejsce – Mateusz Gajewski z klasy 4 technik architektury krajobrazu
II miejsce – Kacper Kamycki z klasy 3 a technik architektury krajobrazu
III miejsce – Adrian Dombkowski z klasy 4 technik architektury krajobrazu

II QUIZ HISTORYCZNY – „Przystanek Niepodległość”

Do ścisłego finału zakwalifikowali się uczniowie sześciu najlepszych klas: - klasa: 2 trw - klasa: 2 a tak - klasa: 3 a tak - klasa: 3 b tak - klasa: 3 tb - klasa: 4 a tb/ tak W piątek 9 listopada 2018 r. odbył się finał:
1 miejsce zajęła klasa: 2 technik robót wykończeniowych (Maciej Antczak, Hubert Drozd)
2 miejsce zajęła klasa: 4 a technik budownictwa / technik architektury krajobrazu (Klaudia Seifert, Paweł Dutkiewicz)
3 miejsce zajęła klasa: 3 b technik architektury krajobrazu (Kinga Prymas, Kamila Nasiłowska)

III KONKURS WOKALNY – „Z pieśnią na ustach dla Niepodległej”

Nagrodzone klasy w piątek 9 listopada:
- klasa 1 a tak („Harcerskie ideały”)
- klasa 3 l/m („Deszcze niespokojne”)
- klasa 3 a tak („Orszaki – Dworaki”)

Nagrodzone klasy we wtorek 13 listopada:
- klasa 3 b tak („Orlęta Lwowskie” oraz „Jest takie miasto”)

Pozostałe konkursy:

1. Konkurs matematyczny: „Aspekt Niepodległości w matematyce i fizyce”,
- I miejsce Emilia Jesiak z klasy 4 a technik architektury krajobrazu
- II miejsce Weronika Falkowska z klasy 4 a technik architektury krajobrazu
- III miejsce Laura Matuszczak z klasy 2 a technik architektury krajobrazu

2. Projekt banknotu: „Niepodległa na banknocie”,
- I miejsce Aneta Zalewska z klasy 2 a technik architektury krajobrazu
- II miejsce Vironika Korotka z klasy 2 a technik architektury krajobrazu
- III miejsce Patryk Gotowy z ubiegłorocznej klasy 3 technik robót wykończeniowych
- wyróżnienie Arkadiusz Szczepaniak z klasy 2 technik robót wykończeniowych
- wyróżnienie Liliana Zenderowska z klasy 2 a technik architektury krajobrazu
- wyróżnienie Konrad Wiśniewski z klasy 3 lakiernik/ mechanik samochodowy

3. Projekt skweru: „Patriotyzm w architekturze krajobrazu”,
- I miejsce Joanna Zając i Natalia Boczarska z klasy 4 a technik architektury krajobrazu
- II miejsce Marta Matysik, Izabela Rękoś i Magdalena Babarowska Z tej samej klasy
- drugie II miejsce Adrianna Cichowlas i klaudia Gracz również z klasy 4 a tak
- III miejsce Wiktoria Cieslak, Norbert Zamerski i Illia Kushneryk z klasy 3 b technik architektury krajobrazu

4. Plakat i projekt: „Architektura w Niepodległej” oraz „Niepodległa na afiszu”.
Niepodległa na afiszu:
- I miejsce Agnieszka Jagodzińska z klasy 3 technik budownictwa
- II miejsce Jakub Kosmowski z klasy 3 instalator
Architektura w Niepodległej:
- I miejsce Weronika Zielińska z klasy 3 technik budownictwa
- II miejsce Klaudia Brych z klasy 3 technik budownictwa
- III miejsce Antonina Chwalisz z klasy 4 technik budownictwa

5. Konkurs mechaniczny: „Samochodami i motocyklami w niepodległość”,
- I miejsce – Karolina Mądry z klasy 3 lakiernik/ mechanik motocyklowy

6. Konkurs przyrodniczy: „Piękno polskiej przyrody w Zaniemyślu w kontekście niepodległości”,
- I miejsce Kacper Kamycki z klasy 3 a technik architektury krajobrazu
- II miejsce Bartosz Szczepański z klasy 2 l/m
- III miejsce Dominika Baranowska z klasy 3 a technik architektury krajobrazu

7. Projekt muzealny: „Nie należy dłużej czekać – Niepodległa – moja mała ojczyzna”,
- I miejsce Mateusz Gajewski z klasy 4 a technik architektury krajobrazu
- II miejsce Adrian Dombkowski z klasy 4 a technik architektury krajobrazu
- III miejsce Gerard Bartnik z klasy 3 b mechanik pojazdów samochodowych

8. Konkurs na plakat w języku obcym: „Sto lat od odzyskania przez Polskę niepodległości”,
- I miejsce Natalia Kowalczyk z klasy 4 a technik architektury krajobrazu
- II miejsce Laura Matuszczak z klasy 2 a technik architektury krajobrazu
- III miejsce Wiktoria Nowak z klasy 2 a technik architektury krajobrazu

9. Konkurs na folder turystyczny o Powstaniu Wielkopolskim
- I miejsce Żaneta Pilarska z klasy 4 b technik architektury krajobrazu
- II miejsce Patrycja Tołpa z klasy 4 b technik architektury krajobrazu
- II miejsce Katarzyna Piekarska i Klaudia Seifert z klasy 4 b technik architektury krajobrazu

10. Film o tematyce patriotycznej - równorzędną nagrodę otrzymali uczniowie z klasy 4 technik budownictwa: Remigiusz Szwarc Karol Ebertowski Krystian Grabowski

Nagrodzonym gratulujemy i zapraszamy za rok!

Fundamentem edukacji historycznej stanowiącej element procesu dydaktyczno – wychowawczego jest przeświadczenie, że najskuteczniejszym czynnikiem kształtującym osobowość i postawy ucznia jest wszechstronny rozwój. Na postawę patriotyczną młodzieży wpływają trzy zasadnicze elementy:
- wiedza,
- czynnik emocjonalny,
- motywacja i aktywność.

To wszystko osiągnęliśmy!

© 2017 Zespół Szkół Budowlanych w Poznaniu
Our website is protected by DMC Firewall!